Äkillinen kipu
ÄKILLINEN KIPU
  • Äkillinen kipu iskee aina yllättäen ja odottamatta.

Yleisimmin äkillistä kipua esiintyy alaselässä, lapojen alueella tai niska-hartiaseudussa. Äkilliseen kipuun liittyy useimmiten selän liikerajoitusta yhteen tai useampaan liikesuuntaan, niskan liikerajoitusta päätä kääntäessä tai lavan alueen pistävää tuntemusta syvään hengittäessä ja yläselän liikkeiden aikana.

Myös puutumisoireet ja kivun säteily laajemmalle itse kipualueesta voivat olla mahdollisia. Vaikka äkillinen kipu voikin olla pahimmillaan hyvinkin lamaannuttavaa, kyse on todella harvoin mistään vakavasta kivun aiheuttajasta.

• Mistä äkillinen kipu sitten johtuu?

Äkillisessä kivussa on kyse useimmiten jonkin hermotetun kudoksen hetkellisestä ärsytyksestä. Toisin sanoen läheskään aina ei ole kyse kudosvauriosta. Hermotettuja kudoksia ovat mm. rangan välilevyt, nivelet, nivelsiteet, lihakset ja itse hermokudokset. Esimerkiksi äkillisesti alkaneessa alaselkäkivussa kipu voi olla peräisin mistä tahansa näistä hermotetuista kudoksista.

Vastaanotollamme pyrimme aina selvittämään kivun alkulähteen mahdollisimman tarkasti, jotta pystymme vaikuttamaan hoidolla siihen suoraan. Aina tämä ei ole kuitenkaan mahdollista, jolloin myös hoito on oireenmukaista.

• Milloin kannattaa hakea apua äkilliseen kipuun?

Äkillisesti alkaneella kivulla on kohtuullisen hyvä taipumus itsestään paranemiselle. Ennuste tälle on kuitenkin aina useita viikkoja, joskus jopa 6 viikkoa.

Useimmissa tapauksissa äkillisestä kivusta toipumista pystytään nopeuttamaan ja helpottamaan huomattavasti vastaanotolla tehtävillä manuaalisilla käsittelyillä ja fysikaalisella terapialla, kuten akupunktiolla.

Lisäksi ohjeistamme sinua hoitamaan itse kipua esimerkiksi liikkeen ja erilaisten harjoitteiden avulla.

Eli jos sinulla ei ole aikaa kärvistellä kipujen kanssa ja odottaa ajan parantavan vaivaa, varaa silloin aika Oivan ammattilaisten vastaanotolle.