Fysioterapia

FYSIOTERAPIA

Milloin fysioterapia auttaa?

• Fysioterapeutin vastaanotolle hakeudutaan useimmiten erilaisten tuki- ja liikuntaelimistön oireiden/kipujen vuoksi.

Oireina voivat olla esimerkiksi erilaisissa liikkeissä toistuvat kivut, niska-, selkä- ja olkapääkivut, huimaus ja päänsärky. Myös erilaiset neurologiset sairaudet, tapaturmat ja leikkaukset (ennen ja jälkeen) ovat syy hakeutua fysioterapiaan. Fysioterapiaan kannattaa hakeutua myös ennaltaehkäisevästi esimerkiksi lihastoimintakartoitukseen.

Fysioterapian tavoite

Fysioterapian tärkein tavoite on tukea ja edistää liikunta- ja toimintakykyä kuntoutujan tavoitteisiin, voimavaroihin, ikään ja toimintaympäristöön sopivilla keinoilla.

Vuoropuhelu asiakkaan ja fysioterapeutin välillä on tärkeää, jotta saadaan luotua molemminpuolinen ymmärrys tilanteesta ja suunnitelma, jolla oireita saadaan lievitettyä ja toimintakykyä lisättyä.

Fysioterapiaprosessi ja menetelmät

Fysioterapiamenetelmät pohjautuvat tutkittuun ja uusimpaan tietoon ihmisen toimintakyvystä ja terveydestä.

• Käynnillä fysioterapeutti haastattelee ja tekee yksilöllisen tutkimuksen. Tutkiminen sisältää esimerkiksi erilaisia liike- ja lihasvoimatestejä, joilla pyritään selvittämään ja kartoittamaan syy oireisiin.
  • Tutkimisen perusteella valitaan sopivat hoitokeinot. Koska hoito räätälöidään yksilöllisesti, voi sen sisältö vaihdella paljonkin eri asiakkaiden välillä.
  • Fysioterapiassa käytettyjä menetelmiä ovat erilaiset täsmäharjoitteet, joita toteutetaan vastaanotolla, kotiharjoitteina tai kuntosalilla. Lisäksi käytetään erilaisia manuaalisen terapian keinoja, mm. nivelten ja rangan liikkuvuutta lisääviä käsittelyjä, lihaskalvo- eli faskiakäsittelyjä, triggerpistekäsittelyjä, hierontaa, akupunktiota, sähköakupunktiota (PENS) sekä elektroterapiaa (TNS, Didy). Lisäksi voidaan tehdä erilaisia tukevia ja keventäviä teippauksia kinesio- tai urheiluteipillä.
  • Fysioterapeutin tehtävä on ohjata, tukea ja kannustaa kuntoutujaa ja antaa  jokaisen elämäntilanteeseen ja keholle sopivia itsehoitokeinoja, jotta saadaan pidettyä oireet ja kivut poissa ja ennaltaehkäistään uusien vaivojen syntyä.
  • Fysioterapiaan voi tulla myös ilman lääkärin lähetettä.

Fysioterapia Oiva toimii Jyväskylässä, Toivakassa, Hankasalmella ja Lievestuoreella